کد مطلب:241 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:383

احکام مسجد
(مسأله 918) نجس كردن زمین، سقف، بام و طرف داخل دیوار مسجد حرام است، و هر كس بفهمد كه این مكانها نجس شده است، باید فوراً نجاست آن را برطرف كند. و احتیاط واجب آن است كه طرف بیرون دیوار مسجد را نیز نجس نكنند و اگر نجس شود، نجاست آن را برطرف نمایند، مگر آن كه واقف، آن را جزء مسجد قرار نداده باشد.



(مسأله 919) اگر نتواند مسجد را پاك نماید یا كمك لازم داشته باشد و پیدا نكند، پاك كردن مسجد بر او واجب نیست ولی، اگر بی احترامی به مسجد باشد، باید به كسی كه می تواند آن را پاك كند اطلاع دهد و اگر بی احترامی نیز نباشد، بنابر احتیاط واجب باید اطلاع دهد.



(مسأله 920) اگر جایی از مسجد نجس شود كه پاك كردن آن بدون كندن یا خراب كردن ممكن نباشد، باید آنجا را بكنند، یا اگر خرابی زیاد لازم نمی آید، خراب نمایند. و هزینه پر كردن چاله و تعمیر خرابی بر عهده كسی است كه مسجد را نجس كرده است، و بر اشخاصی كه برای پاك كردن مسجد جایی از آن را كنده اند یا قسمتی از آن را خراب نموده اند، پر كردن جایی كه كنده اند و ساختن جایی كه خراب كرده اند واجب نیست ولی، اگر آن كس كه مسجد را نجس كرده آن جا را بكند یا خراب كند، باید آن را پر و یا تعمیر نماید.



(مسأله 921) اگر مسجدی را غصب كنند و به جای آن خانه و مانند آن بسازند به صورتی كه دیگر به آن مسجد نگویند، باز هم بنابر احتیاط واجب نجس كردن آن حرام



[157]

است ولی پاك كردن آن واجب نیست.



(مسأله 922) نجس كردن حرم پیامبر(صلی الله علیه وآله) و امامان(علیهم السلام) حرام است. و اگر یكی از آنها نجس شود، چنانچه نجس ماندن آن بی احترامی باشد، پاك كردن آن واجب است بلكه، احتیاط واجب آن است كه اگر بی احترامی نیز نباشد، آن را تطهیر كنند.



(مسأله 923) اگر حصیر یا فرش مسجد نجس شود، بنابر احتیاط واجب باید آن را آب بكشند و بنابر احتیاط، نمی توانند محل نجس آن را ببرند.

(مسأله 924) بردن عین نجس، مانند خون و یا چیزی كه نجس شده، به مسجد، اگر بی احترامی به مسجد باشد، حرام است.



(مسأله 925) اگر گذاشتن جسد میّت در مسجد پیش از غسل دادن آن موجب سرایت نجاست به مسجد و یا هتك احترام نباشد، مانعی ندارد، گرچه احوط ترك آن است. ولی، اگر میّت را غسل داده باشند، گذاشتن آن در مسجد اشكال ندارد.



(مسأله 926) اگر در مسجد برای روضه خوانی چادر بزنند و سیاهی بكوبند و آن را فرش كنند و اسباب چای در آن ببرند، در صورتی كه این اعمال به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود اشكال ندارد. و برگزاری مراسم گوناگون در مسجد از قبیل عروسی و مجلس ختم اگر موجب ضرر به مسجد و هتك آن و مانع نماز خواندن نشود اشكال ندارد.



(مسأله 927) بنابر احتیاط واجب نباید مسجد را با طلا زینت نمایند و همچنین نباید صورت چیزهایی را كه مثل انسان و حیوان روح دارند در مسجد نقش كنند و نقاشی چیزهایی كه روح ندارند، مثل گُل و بوته مكروه است.



(مسأله 928) حتی اگر مسجد خراب شود، نمی توانند آن را بفروشند یا داخل ملك و جاده نمایند.



(مسأله 929) فروختن در و پنجره و چیزهای دیگر مسجد حرام است، و اگر مسجد خراب شود، باید آنها را صرف تعمیر همان مسجد كنند; و چنانچه در همان مسجد قابل استفاده نباشند، باید در مسجد دیگر مصرف شوند ولی، اگر قابل استفاده در سایر مساجد نیز نباشند، می توانند آنها را بفروشند و پول آن را اگر ممكن است صرف تعمیر همان مسجد وگرنه صرف تعمیر مسجد دیگری نمایند.



[158]

(مسأله 930) ساختن مسجد و تعمیر مسجدی كه نزدیك به خرابی می باشد مستحب است. و اگر مسجد به گونه ای خراب شود كه تعمیر آن ممكن نباشد، می توانند آن را خراب كنند و دوباره بسازند بلكه، می توانند مسجدی را كه خراب نشده ولی، جا برای نمازگزاران در آن كم می باشد، خراب كنند و مسجد بزرگ تری بسازند.



(مسأله 931) تمیز كردن مسجد و روشن كردن چراغ آن مستحب است. و كسی كه می خواهد به مسجد برود، مستحب است خود را خوشبو كند و لباس پاكیزه و قیمتی بپوشد و زیر كفش خود را وارسی كند كه نجاستی به آن نباشد، و هنگام داخل شدن به مسجد، اوّل پای راست و هنگام بیرون آمدن، اوّل پای چپ را بگذارد، و همچنین مستحب است از همه زودتر به مسجد آید و از همه دیرتر از مسجد بیرون رود.



(مسأله 932) هنگامی كه انسان وارد مسجد می شود، مستحب است دو ركعت نماز به قصد تحیّت و احترام به مسجد بخواند، و اگر نماز واجب یا مستحب دیگری نیز بخواند كافی است.



(مسأله 933) خوابیدن در مسجد ـ اگر انسان ناچار نباشد ـ و صحبت كردن راجع به كارهای دنیا و مشغول صنعت شدن و خواندن شعری كه نصیحت و مانند آن نباشد مكروه است; و نیز مكروه است آب دهان و بینی و اخلاط سینه را در مسجد بیندازد و اگر این اعمال باعث انزجار و تنفر مردم شود و یا بر خلاف بهداشت نمازگزاران باشد، حرام است. و همچنین مكروه است گمشده ای را طلب كند و صدای خود را بلند كند ولی، بلند كردن صدا برای اذان مانعی ندارد.



(مسأله 934) داخل شدن كافر در مسجد اشكال دارد، و اگر خواستند جهت شنیدن مطالب اسلامی داخل مسجد شوند، باید محلی را در كنار مسجد تهیّه نمود كه عنوان «مسجد» نداشته باشد.



(مسأله 935) راه دادن بچّه و دیوانه به مسجد مكروه است; ولی راه دادن بچّه اگر بـرای آموختن احكام اسلام و آشنایی با مسجد باشد، اشكال ندارد. و كسی كه پیاز و سیر و مانند آنها خورده و بوی دهانش مردم را اذیّت می كند، مكروه است به مسجد برود.